De docenten
Rikie van Hussel
- VCW geregistreerd contextueel therapeut
- VCW geregistreerd contextueel leertherapeut
- VCW geregistreerd contextueel supervisor
- NVRG geregistreerd systeemtherapeut
- BVRGS geregistreerd systeemtherapeut
Rikie maakte kennis met de contextuele benadering van professor I.B. Nagy in 1986 en volgde in 1993 een van de masterclasses die I.B. Nagy gaf op de Hogeschool van Amsterdam in een samenwerkingsverband met de Hahneman University in Philadelphia betreffende de contextuele therapie. Vanaf de eerste kennismaking werd deze op de relationele ethiek gebaseerde therapeutische benadering een grote inspiratiebron en leidraad in haar werken met cliënten en studenten.
Rikie heeft naast haar werk in de jeugdhulpverlening en in haar therapiepraktijk, jarenlang als medeontwikkelaar van de opleidingen – en als contextueel methodiekdocent, – supervisor en – leertherapeut gewerkt bij het opleidingsinstituut voor contextuele hulpverlening “Leren over leven” Vlaanderen/ Nederland.
Zij ontwikkelde binnen de Nagy Academie samen met Gerdy Rooijakkers-Segers de 3-jarige opleiding voor contextueel leertherapeuten/ contextueel docenten. Rikie is medeoprichter van de Nagy Academie en maakte vanaf 2014 tot en met 2022 deel uit van het bestuur en de directie.
BEROEPSOPLEIDINGEN
- MBO Inrichtingswerk.
- HBO Maatschappelijk werk en groepsdynamica.
- V.O. Voortgezette agogische opleiding Vrouw en Welzijn.
- G.I.T.P. Eénjarige management opleiding.
- Masterclass contextuele therapie Amsterdam/Hahnemann University Philadelphia VS, o.l.v. prof I.B. Nagy en E. van den Eerenbeemt.
- Van 1987 tot 1990 contextuele in-company opleidingen die gegeven werden door prof. I.B. Nagy, E van den Eerenbeemt en W. van Mulligen.
- Met de staf van “Leren over Leven” congressen en conferenties bezocht in Europa waarop prof. I. B. Nagy, dr. B. Krasner, dr. T. Hargrave, Dr. C. Ducommun-Nagy en de Nederlandse psychiater dr. W. H. Oppenoorth e.a. lezingen en workshops gaven.
- Gedurende 5 jaar opgeleid binnen een “train the trainer”-setting als contextueel methodiekdocent door W. van Mulligen.
WERKERVARING
- Groepsleidster, maatschappelijk werkster, projectmanager en waarnemend directeur in de justitiële en vrijwillige residentiële hulpverlening.
- Familiegericht werken in de groepshulpverlening aan jongeren binnen de residentiële setting.
- Docent HBO inrichtingswerk, maatschappelijk werk, cultureel werk.
- Docent in de contextuele benadering aan de lerarenopleiding orthopedagogiek.
- Binnen de jeugdhulpverlening gedurende 15 jaar contextuele opleidingen inhoudelijk ontwikkeld en geïmplementeerd en werkers in een “train the trainer”-setting opgeleid.
- Organisatie en uitvoering van de contextuele introductietraining, 4-daagse aan leerkrachten te Paramaribo.
- Van 1995 tot 2015 actief deelgenomen aan het vormgeven en inhoudelijk ontwikkelen van de contextuele opleidingen, -congressen en -studiedagen in het team van “Leren Over Leven” Vlaanderen/Nederland.
- Als staflid en bestuurder van “Leren over Leven” deelgenomen aan de contextuele studiedagen die georganiseerd werden met prof. I.B. Nagy, en o.a met dr. C. Ducommun-Nagy, dr. B. Krasner, T. Hargrave. en de Nederlandse psychiater dr. W. H. Oppenoorth.
- Contextueel methodiekdocent, -supervisor en -leertherapeut in de opleidingen van “Leren over Leven” Vlaanderen/Nederland.
- Contextueel gedragsdeskundige en -manager in de residentiele setting.
- Eigen praktijk voor contextuele therapie, -supervisie en -leertherapie.
- Contextuele in-company trainingen en -supervisie voor jeugdzorg en volwassenenzorg in het welzijnswerk, instellingen voor ex-gedetineerden en voor docenten op middelbare scholen.
- Gedurende 6 jaar lid geweest van de registratiekamer van de VCW.
- Medeoprichter en bestuurder/directeur van de “Nagy Academie”.
- Inhoudelijk ontwikkelaar en uitvoerder van de contextuele opleidingen binnen de Nagy Academie.
- Opleider van contextueel geschoolde werkers tot contextueel methodiekdocent en contextueel supervisor binnen de Nagy Academie.
- Contextueel methodiek docent, – supervisor en -leertherapeut binnen de Nagy Academie.
PUBLICATIES
- “De blokkerende werking van onzichtbare loyaliteit”. Contextuele berichten, jaargang 18, winter 2013.
- “Je plaats in het gezin”. Interview in het weekblad “Libelle”, nr. 25, 2015.Rikie is medeoprichter van de Nagy Academie en maakte vanaf 2014 tot en met 2022 deel uit van het bestuur en de directie.